söndag 23 januari 2011

Mitt liv som nörd

Jag försöker hålla min nördiga sida lite under kontroll på bloggen. Alltså den nördighet som inte direkt är relaterad till förhistoria. Om jag inte gjorde det skulle ni tvingas utså ett antal inlägg om serier (alltså såna i pappersform), TV-serier (t ex Mad Men säsong 4, Deep Space 9 och Dr Who), samt Fantasy. När det gäller det sista är husguden George R R Martin vars pågående super-epos A Song of Ice and Fire, i vår kommer ha premiär som enormt påkostad TV-serie på kvalitetskanalen HBO.

George Martin är en erfaren författare av fantasy och science-fiction sedan många år, men han är också mycket historieintresserad och påläst. (Faktum är att han skev en litterär uppsats om Sveaborgs öde under Sveriges korta, nesliga krig med Ryssland 1808-09). Hans pågående fantasy-epos är också mer inspirerat av europeisk högmedeltid och Rosornas Krig i England, än av den sorts mytologiskt berättande som Tolkien tog avstamp i. Martins karaktärer är otroligt komplexa och det blir allt svårare ju längre historien pågår att avgöra vem som är god och vem som är ond. Framförallt är det i det närmaste omöjligt att skilja rätt från orätt när kungadömet rör sig närmare och närmare rent inbördeskrig. Det handlar om makt, religion, folkgrupper, ekonomiska intressen, kortsynt snikenhet och bitter cynism. Det enda som är säkert är att de vanliga människorna kommer lida ont. Samtidigt som man som läsare får ett enormt starkt band till karaktärerna - även de man hatar och föraktar. Böckerna vinner även på att läsas om och om och om igen, för det finns ledtrådar, vinkar, tips och spår överallt i texterna.

Den vaga kopplingen till historiepåverkat berättande som det rör sig om i fallet A Game of Thrones (första boken/säsong 1 på TV) gör att jag kommer ta mig friheten att släppa lös min inre nörd lite mer i samband med serien visas. Fast med viss förbehåll då jag inte vill skriva spoilers. Jag kommer nog inte vara ensam i det, Martin har en enormt hängiven skara fans i Sverige, vilket inte minst visade sig då journalisten John Sjögren för ett par veckor sedan fick bre ut sig på hela framsidan av UNT Kulturdelen, samt ett stort uppslag inuti om den kommande TV-serien. Det finns stor risk för att ett antal andra dolda fans kommer krypa fram under stock och sten de närmaste månaderna. Ni andra får helt enkelt lova att ha tålamod med oss...

HBO har lyckats samla en fantastisk grupp skådespelare till serien dessutom: Sean Bean, Lena Headey, Peter Dinklage, Mark Addy, Nikolaj Coster-Waldau för att nämna några. För de som likt mig vill hålla sjukt mycket koll på inspelningen och visningen rekommenderas bloggen Winter Is Coming.




Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

Gun sa...

Äsch, varför inte leva ut din nördighet i bloggen, det är bara roligt. :)

Tack för dina uppmuntrande kommentarer, vad glad blir.:)

Anonym sa...

Det är nog att dags att läsa om boken - jag läste den när den kom 96 eller 97 och de två efterföljande böckerna, har dock aldrig kommit mig för att läsa A Feast for Crows - sannolikt eftersom att det tog ett gäng år mellan den och trean. De tre första tillhör dock favoriterna och förväntningarna på TV-serien är skyhöga :D

tingotankar sa...

Rekommenderar varmt att du läser om dom nu. Det är massor av detaljer man ser först vid andra och tredje genomläsningen, när man fått lite "facit". Det gör läsningen ännu bättre.