söndag 26 september 2010

Stormakttidens offer och vackra bloggare

Jag väntade ganska länge innan jag läste Peter Englunds böcker om 1600-talet, trött som jag var på kungar, härförare och trupplogistik från grundskolans makalöst tråkiga historia-lektioner. När jag väl läste dom blev jag föga förvånande glatt överraskad. Vad Englund lyckas med är att förmedla en tid från högt till lågt men kanske framförallt avromantisera de fruktansvärda och i grunden meningslösa massförstörelsekrig de kristna monarkerna, adelsmännen och prästerna förde vid denna tid. Efter att ha läst Den oövervinnerlige funderade jag allvarligt på vad det måste ha inneburit rent psykologiskt för kommande generationer européer att ha genomlevt detta helvete - både de civila och de soldater som begick övergreppen mot dem och varandra. Än i denna dag varnar mammor i Tjeckien sina barn för att svensken kommer och tar dom om de inte uppför sig.

Eva Ahl-Waris tipsade via twitter om en nyhet som lyfts upp i finska medier men ännu inte i svenska. Arkeologer i polska Golancz har hittat en massgrav med skelett efter dussintals människor som dödades i samband med att Kung Karl X svenska armé attackerade slottet där i maj 1656 och innevånarna gjorde motstånd. Kropparna har uppenbart kastats ned huller om buller och närmast nakna eftersom inga dräktdetaljer har hittats. Några har krosskador på skallarna som vittnar om att man troligen slagit ihjäl en del som inte var helt döda efter striden. Fornstora dagar, sannerligen.

Jag fick en fin liten utmärkelse i veckan av Elin Boardy som har bloggen Besattheten. Hon hade själv fått utmärkelsen Beautiful Blogger (välförtjänt) och det är en vandringspokal man skickar vidare.
Följande krävs som motprestation:
♦ kopiera in awardbilden i din blogg för att visa att du har fått den
♦ tacka och länka till den som nominerade dig
♦ nominera sju andra bloggare och länka till dem
♦ berätta sju intressanta saker om dig själv

Så här skickar jag vidare diplomet till sju eminenta bloggare. Jag har så många favoriter så jag har valt att lyfta fram bloggar jag inte hunnit länka till och tipsa om så mycket som jag skulle önska, för de förtjänar det.

Eva Ahl-Waris med bloggen En Avdankad Akademikers Tankar. Så vidare avdankad är hon inte i mina ögonen, hon skriver bra och insatt om kultur och politik i Finland och har nyligen varit med om att dra igång föreningen Tieteen Ystävien Seura (Sällskapet Vetenskapens Vänner) som vill främja den populärvetenskapliga förmedlingen.

Nils Harnesk och En Humanists Väg Till Arbetslivet. En intressant blogg om en arkeolog som försöker få fotfäste i fältarkeologin samtidigt som han håller intresset för politik och fackföreningsfrågor (Saco-DIK) vid liv.

Fredrik Svanberg och bloggen Museum.nu på Historiska museets bloggsida, för att han inte viker undan för de svåra frågorna kring kulturarvet i samtiden. Det är öppet, diskuterande och relevant.

Esther och Karin på VA-bloggen, för att de gör allvar av föreningen Vetenskap & Allmänhets syfte att förmedla och diskutera vetenskapens syfte och mening.

Henrik Brändén, molekylärbiolog som driver en oerhört intressant blogg som diskuterar kultur och politik lika mycket som vetenskap.

Ossamenta - en svensk osteolog f.n. i England som skriver om ben och arkeologi i både gamla och nya hemlandet.

Daniel, geologen som byter blogg med ojämna mellanrum så han är inte alltid lätt att hitta. Just nu har han en mycket bra engelsk version som kallas sandbian.

Det var både lätt och svårt att välja ut de sju bloggarna. Att hitta sju intressanta saker om mig själv att berätta är definitivt svårt. Men jag gör ett försök:

1. Jag har alltid varit och kommer alltid vara en serietidningsfantast. Från svenska, franska och belgiska serier till amerikanska och brittiska superhjälte-serier. Love 'em. Och viss manga också.
2. Ville egentligen aldrig bli arkeolog. Jag skulle bli idéhistoriker och bygga på med journalistutbildning. Hade noll koll på förhistoria och ville "starta från början" vid universitetet. Kom aldrig loss.
3. Beroende av kött, skulle inte kunna bli vegetarian ens om jag ville.
4. Mest intressanta resa: Georgien, en forskningsgrävning av ett 1 miljon år gammalt paleolitiskt lager vid Dmanisi, där man hittat Homo erectus (men inte jag).
5. Läser mest bara fantasy när jag får tid över till skönlitteratur. Jag älskar kombinationen verklighetsflykt och möjligheten att utveckla moraliska och etiska frågor utan att vara bunden av "här och nu".
6. Växte upp i Familjehotellet i Hässelby Gård. Inte ett hotell men väl en samling byggnader förbundna med korridorer och gemensam restaurang för de som ville ingå i matlag. Konstruerat av Sveriges troligtvis mest vänsterradikala byggmästare Olle Engkvist.
7. Typ 90% av mina nattdrömmar är varianter av att jag tappat bort biljetten, kommit till fel plats, inte hittar fram till rätt ställe i tid. Jag kan vara världens tråkigaste drömmare.

Uppdatering: Glömde klippa in den fina bilden... Fixat nu

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 kommentarer:

Daniel sa...

Åh tack för uppmärksamheten! Jag önskar att jag hade mer ork över för bloggandet. Det blir så få poster numera.

Fredrik Svanberg sa...

Stort tack Åsa! Både för spännande inlägg och för vänliga ord. Och grattis till diplomet - du förtjänar det verkligen! (glömde du klistra in bilden?)

Tack för utmärkelsen! Jag ska försöka leva upp till kraven som följde med :-)

tingotankar sa...

@Daniel - jag vet vad du menar, det tar en hel del på krafterna. Hoppas du orkar lite längre.

@Fredrik - nu är bilden inne. Söndag...

Anonym sa...

Tackar så ödmjukast för utmärkelsen. Och grattis själv! I min mening klart välförtjänt.

Karin sa...

TACK för utmärkelsen, Åsa! Det värmer ända in i hjärtat. Och grattis till dig själv, förstås! Får man skicka tillbaka en nominering...?

Jag hoppas vi snart kan bocka av alla kraven - jag klurar som bäst på de där sju "intressanta sakerna"... :-)

tingotankar sa...

@Karin - tack för berömmet, men om ni kan luska fram någon som inte fått en klapp på axeln redan så är det nog bättre.