lördag 24 april 2010

En ny förälskelse

En hårt åtgången Toshiba Portegé och nya arbetsförhållanden som gör att jag pendlar dagligen till Stockholm medförde insikten att jag behövde skaffa en ny bärbar dator nu under våren. Jag hade under hösten skaffat en smartphone, HTC Tattoo, vilket jag hade hoppats skulle räcka. Men även om den numera lever i total symbios med mig så kan den inte ersätta en dator, med mitt behov av att läsa och skicka epost, skriva texter, läsa dokument, kolla upp information på nätet etc. Så vad jag behövde var en liten och mycket lätt dator som man lätt kunde bära med sig, med bra batteritid så att jag kunde arbeta större delen av dagen utan att behöva använda sladdar, bra internetuppkoppling, samt tillräckligt med kapacitet för att klara ordbehandling, kalkylprogram och powerpoint - men inte nödvändigtvis bildbehandling eller stora databaser (och inte spel). Och prislappen fick hålla sig mellan 4000-7000 kr.

Gullesnutt!

I slutändan föll jag för en HP Mini 5102 med 10 tums-skärm, 250 Gb hårddisk och 2 Gb RAM, vikt 1,2 kg. Liten och lätt med rejäl kapacitet med andra ord. HP Mini-modellerna är lite småstruliga att beställa, eftersom de tillverkas enligt många olika specifikationer. GPS, 3G, Windows-program, RAM-minne, skärmupplösning etc kan variera med andra ord och påverka priset med åtskilliga hundralappar. Jag var inte särskilt intresserad av GPS, men 3G-förberedd var ett stort plus för mig och jag lyckades hitta en version som just hade detta. Den levererades med Windows 7 Pro och Corel Office. Vi har nu levt ihop i två veckor och här är mina intryck hittills:

Jag är helnöjd. Den är lagom stor för mig (jag klarar inte av mindre tangentbord och skärmar än detta) och tangentbordet är extremt behagligt att arbeta på. Skärmupplösningen är mycket snygg även om jag fortfarande måste vänja mig vid att arbeta med en skärm som är så pass bred i förhållande till sin höjd. Fläkten är tydlig om man sitter i ett tyst rum, annars tänker man inte på den, och hur som helst håller den undersidan lagom varm så att det inte är några problem alls med att ha den i knät. Hela datorn ger ett stabilt och lagom tungt intryck - det känns som kvalitet, inte billig plast. Batteriet är fenomenalt! Jag har suttit på två heldagskonferenser och skrivit, twittrat, surfat (med avbrott för rast o dyl) och dessutom rest t.o.r. Uppsala-Sthlm med datorn igång och batteriet har räckt ända till kvällen. Det är dessutom enkelt att klämma ut lite mer tid ur batteriet genom att justera skärmbelysningen via en symbol i aktivitetsfältet. Det gör att jag känner att detta verkligen är ett arbetsverktyg som jag kan förlita mig på, inte bara en backup vid speciella tillfällen.

3G: Jag valde mobilt surf-abonnemang via 3, som jag har till mobilen också. SIM-kortet placeras under batteriet och installationen var mycket enkel. Så länge signalen inte tappas helt fungerar den jättebra, jag kan kolla på video på pendeltåget utan större problem t ex. HP Connection Manager fungerar sådär jämfört med mobilen. När signalen väl tappas, och det är två områden på tågsträckan där detta händer sgs alltid, så kan den nästan aldrig hitta tillbaka på egen hand, likt mobilen gör. Det räcker heller inte med att jag klickar på Koppla Från, utan jag måste klicka på off-knappen och göra om processen för att den ska hitta tillbaka. Jag vet inte om det är 3 eller HP som är det huvudsakliga problemet här. Möjligen har Telia bättre täckning på tågen. Men det är ett litet irritationsmoment, inget egentligt problem - 80% av sträckan funkar utmärkt. Hemma kör jag på trådlösa bredbandet utan det minsta strul.

Pekplattan är bra och lagom följsam (ingen multitouch på min version), men lite liten - det krävs två svep för att ta sig över hela skärmen. Håller fortfarande på att lära mig arbeta med den, ibland händer det konstiga saker som gör att hela fönster rullar med när pekaren rör sig.

Operativsystem: Min variant levererades med Win 7 Pro, som på det hela taget fungerar bra. Om man bortser från det faktum att Win kräver så mycket kontinuerligt underhåll och konfigurationer. Den sköter visserligen detta själv, men det innebär ibland att det tar extra tid att starta och fr.a. stänga av datorn medan den håller på att konfigurera sig för fjärde gången på en vecka. What's up with that!? Ganska irriterande när man är på språng. Annars är ju själva gränssnittet snygg och följsamt, och relativt logiskt uppbyggt så att saker och ting är lätta att hitta fram till.

Provade nyss att installera HTC Sync för mobilen och det verkar inte fungera problemfritt... Nåja, det är Microsofts fel, inte HPs.

Hursomhelst är jag på det hela taget mitt uppe i en ny förälskelse och vi klarar inte av att tillbringa mer än några timmar ifrån varandra varje dag.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

Martin sa...

Är automatisk databassynkning det du vill göra mellan netbooken och androidluren? Eller bara kopiera filer fram & tebax? I det senare fallet behövs ingen specialprogramvara. Man bara kopplar ihop, trycker på lurens menyknapp och väljer "montera". En väldig lättnad för mig som tvingats köra apkassa MS Autosync i fyra år.

tingotankar sa...

Ok ska prova det. HTC:en medföljdes bara av en digital handbok och jag har fortfarande inte riktigt förstått hur och varför den reagerar som den gör med olika datorer. Så mycket att lära sig...

Kurt sa...

Om man kastar ut Windows så slipper man alltid en massa besvär! Speciellt på de här mindre datorerna, vinner man oftast mycket på att kasta ut Windows. Tyvärr är det fortfarande svårt att köpa en dator utan Windows, man tvingas betala 15% överpris för något som man inte har användning av.