lördag 5 december 2009

Sveriges historia halvvägs

Uppdatering: när jag skrev inlägget nedan trodde jag bloggen i fråga inte kunde kommenteras. Det kan man visst det visar det sig. Fast jag var inte den enda som hade problem... Mea culpa.

I samband med att Norstedts ger ut sin nya bokserie Sveriges Historia så bygger Historiska museet upp en ny utställning om detsamma som ska slå upp portarna i maj 2010. En trevlig idé är att de har startat en projektblogg där man får följa arbetet och stöta på en del av de som är involverade i arbetet. Jättebra initiativ. Lite mer tråkigt är att de inte tillåter kommentarer, något som orsakat en viss liten twitterdebatt i mitt nätverk...

Problem och potential med kommentarsfunktionen är något jag funderat öppet kring tidigare. I vissa fall är det tyvärr så att bloggaren måste stänga av möjligheten helt och hållet, hände t ex Magnus Alkarp som var utsatt för ganska intensiva och riktade angrepp mot honom och hans familj av nynazister, religiösa fanatiker och annat patrask. Och visst skulle bloggarna som håller igång Sveriges Historia tvingas ha viss uppsikt över de som lägger ut kommentarer.

Jag är helt och hållet för linjen att kommentarer ska tillåtas tills det når den punkt då det bevisligen inte går att fortsätta tillåta det, pga tidsbrist eller aggressiv stämning. Fria hellre än fälla är mitt motto, och under mina år på den här bloggen har jag bara blivit positivt överraskad av läsarna - de negativa exemplen har varit försvinnande få. Uppenbarligen har det fungerat utmärkt för K-bloggen att öppna dörren och släppa in respons.

En blogg utan kommentarer är som en lekplats utan barn, ett nystan utan garn...

Förresten efterlyser Lars Lundqvist på RAÄ engagerade och nyfikna arkeologer och historiker och osteologer och gu' vet vad som kan hjälpa till med att tillföra information och fakta till deras Flickr-projekt och i Historiska Museets Samlingar. Det finns foton på platser och föremål tillgängliga på webben nu genom deras försorg, men de kan alla behöva lite mer och uppdaterad information knutna till sig. Skapa etiketter och skriv kommentarer t ex. Ett fenomenalt bra sätt att hjälpas åt att säkra kunskapstillväxten.

4 kommentarer:

Johan sa...

I Wordpress (som både RAÄ och SHM använder, det bästa bloggvertyget i min bok) använder sig av finns det flera mellanvägar för hur man tillåter kommentarer. Man kan välja att godkänna alla kommenterar innan de publiceras eller så kan man välja att man alltid måste godkänna det första inlägget från en person. Det går även att kräva registrering för att kunna kommentera.

På K-blogg kör vi med öppna kort eftersom det hittills inte har funnits några behov av att reglera kommentarerna. Det ska dock mycket till för att vi skulle stänga av kommenterafunktionen. Hur som helst så måste omodererade kommenterar (dvs såna som läggs ut utan att granskas först) alltid övervakas enligt Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. SHMs blogg finns nu i min bloggläsare. :)

Lasse Hedman sa...

Jag blir jätteglad att du hittat till SHM:s projektblogg kring Sveriges historia! Dock är det så att vi har haft tekniska problem som gjort att vi inte har kunnat vara säkra på att alla har kunnat nå bloggen. Därför har vi inte lanserat bloggen i våra nätverk. Men inom några dagar är dessa problem förhoppningsvis lösta! Då kommer vi i alla sammanhang som står oss till buds tala om att bloggen finns och att det självklart är möjligt att lämna kommentarer. Vi har inga som helst problem med kommentarer och jag tycker att wordpress som bloggverktyg är otydligt med möjligheten att lämna kommentarer. Vi har nu lyft fram widgeten "kommentarer" på förstasidan och jag lovar att lyfta frågan om omodererade kommentarer med mina kolleger. Håller med dig i sitt resonemang om att omodererat är bäst!

tingotankar sa...

@Johan - det mesta av detta går även i Blogger (fast inte det där att granska första inläggert från ny person). Kan även välja att granska kommentarer på inlägg äldre än 14 dagar. Jag får meddelande på gmail så fort någon kommenterar ö.h.t. Det fäcker bra för mig eftersom så få väljer att kommentera (fegisar!)

@Lasse - Jättebra att ni tänker slå på trumman lite emr för bloggen snart, för den verkar jättebra och säkert intressant för många. Om ni väljer att moderera kommentarerna (vilket vore förståeligt) kan ni försöka se till att det inte tar mer än 3 timmar innan de godkänns iallafall 8om det inte är helg så klart). Att godkänna vissa kommenterare som Johan föreslår är också en bra idé.

Johan sa...

Eftersom k-blogg har flera författare så får respektive författare ett mail när deras inlägg kommenteras. Jag övervakar dock rubb och stubb via RSS. :)