fredag 4 september 2009

Om att finna gemensam mark

Riksantikvarieämbetet har ju engagerat sig allt mer i den digitala världen och dess social medier. Flickr-projektet där gamla fotografier scannats in och lagts ut är särskilt trevligt måste jag säga, en god förebild för många andra institutioner. Platser och fotografer som närmast glömts bort har fått nytt liv och helt nya fan. Men RAÄ är långt ifrån den enda kulturinstitution som tagit till sig Flickr Commons, och den 2-3 oktober anordnas Common Grounds där 27 kulturenheter över hela världen deltar genom att bidra med bilder till ett gemensamt bildspel som ska projiceras för allmänheten vid detta tillfälle.

K-bloggen har utlyst en omröstning där de ca 25 mest favoritmärkta bilderna ingår. Alla som skapar ett konto på Flickr kan delta och rösta fram de som ska ingå i bildspelet. Om man befinner sig i Visby på Kulturnatten (som av en lycklig slump infaller just på den 3:e) kan man dessutom se det hela i Klosterruinen. Men röstningen stänger den 9:e september i nästa vecka, så skynda, skynda.

Min favvis-bild på ämbetets Flickr Commons. Inte den mest slående kompositionen kanske, men det är något med den som berör mig... Rubrik: Stone ship at Åsa burial ground, Selaön, Södermanland.

Apropå att engagera allmänheten så skriver Alex Knodell ett ganska intressant inlägg på Archaeolog angående en begivenhet i Grekland han nyss bevistade. Syftet var att överbygga klyftorna mellan lokalbefolkning och arkeologer, vilket är ett gott initiativ. Tyvärr visar Knodells text att detta troligen var ett av de mindre lyckade försöken och det ger en intressant inblick i flera av de allra vanligaste fallgroparna i dessa sammanhang. Från inåtvända arkeologer till lokalpolitiker med krasst politiskt och ekonomiskt egenintresse. Tänkvärt.

En ny blogg har dykt upp med lite egyptologiskt fokus trevligt nog: Washing the Book. Steve Harvey är egyptolog boende i Hong Kong och New York med globalt intresse, så inläggen spänner över samtliga världsdelar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: