måndag 21 september 2009

Nya riktlinjer för bloggen

Vissa saker kommer ändras nu. Jag har nyligen landat efter första dagen på nya jobbet som verkar både mer utmanande och mer rolig än jag fruktade/hoppades. Men jag kommer inte skriva nåt nämnvärt om det här på bloggen. Det känns fel att skriva om mina officiella uppdrag och min position på en rent personlig blogg. Jag vill helst inte skapa någon sorts oro bland vare sig arbetskamrater eller de som söker råd och stöd att något kommer läcka ut här, ens i god tro från min sida. När dammet lagt sig lite ska jag undersöka möjligheten att kanske skapa en egen officiell blogg för Doktorandombudet, som kan reflektera över utbildnings- och forskningsfrågor och där folk har en möjlighet att uttrycka sina åsikter anonymt, men det får bli en framtida fråga.

Eftersom det nu blir heltidsjobb och pendling kommer den här bloggen inte råka ut för riktigt lika mycket uppdateringar som tidigare. Jag kommer sikta in mig på 3-4 inlägg i veckan iallafall, men möjligen med mer tyngdvikt på helgerna än veckodagarna (och kvällstid). På den ljusa sidan om man så vill, så kommer den nog bli mer fokuserad på just arkeologi, förhistoria och kulturmiljö vilka jag kommer utgjuta mig om såsom ännu en extremt subjektiv åsiktsmaskin.

Tills vidare kan jag rekommendera Martins återgivande av det enorma Sachsensymposium som han närvarar på. Martin har några goda råd att ge till föredragshållare som gäller även för helt andra evenemang. Varför i hela fridens namn vi akademiker är så värdelöst usla på att utbilda oss i verbal framställning övergår mitt förstånd. Vissa är ju naturbegåvade, men de flesta av oss behöver lite hjälp. Det är synd och skam när goda idéer och intressanta reflektioner dör i resan från talaren till lyssnaren.

Ragnar skriver lite reflektioner kring en diskussion med forskarkollegor om Wikipedia som ett forskningsverktyg som han deltog i en sen kväll efter en konferens. Som de flesta av oss vet är konferenser främst givande för mellan- och eftersnacket - inte föredragen. 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Läser 15 p pedagogik just nu på kvällstid i hopp om att bli en bättre pedagog. Vad får man då göra på en sådan kurs? Jo, titta på "I döda poeters sällskap" i två timmar (av tre). Något irriterande...

tingotankar sa...

Lägg av!! Jag skulle lämna rummet i protest - är ni fjortisar eller nåt? Är det högstadiet eller högskolan?

Anonym sa...

Det är Göteborgs universitet. Visst, efter denna film skulle vi debattera pedagogikens roll i en kvart (jag hade gått tidigare om det inte varit så att läraren delade ut litteraturen till nästkommande seminarium efter filmen). Det blev mer diskussion om Hollywood, Robin Williams och hur segt det är att se en film i en "skolbänk". Var var chipsen t.ex?

tingotankar sa...

Tja om något så drev det väl hem den pedagogiska insikten att man inte bör utsätta sina studenter för något liknande...

Vidugavia sa...

Hurra! Länge leve den subjektiva åsiktsmaskinen.