onsdag 29 juli 2009

Nyckel till förhistorien

Dags för lite riktig arkeologi på bloggen - lite Ting och inte bara massa tankar. Lokalpatriotism funkar bäst i min mening. På UVs hemsida kan man läsa och se bilder från de avslutade utgrävningarna i Rasbo, väg 288 utanför Uppsala. Kollegan och tillika keramikfanatikern Thomas Eriksson har varit ute i fält och grävt bronsålder samt (under protest gissar jag) även andra mer recenta tidsperioder. En av bronsålderslokalerna har en hel del skärvstenshögar och stensträngar, man kan få se bild på Eva Hjärtner-Holdar som idogt skrapar fram ett hus med en fyllhacka. På en kulle har det kommit ett järnåldershus med stenram - vilket inte hör till vanligheten här i Riksäpplet. Lämningar från vikingatid och medeltid kommer också fram.

En tingest. En nyckel till ett medeltida bultlås närmare bestämt, påträffat vid Rasbo-grävningarna.

Foto: Thomas Eriksson

Om man vill läsa mer om nycklar kan jag rekommendera Åsa Karlssons master-uppsats om lås och nycklar i Birka och på Helgö som blev färdig i våras. Hade ingen aning om att man kunde få ut så mycket av det järnskrotet innan Åsa upplyste mig om det. Finns att ladda ned på insitutionens hemsida:

Karlsson, Å. 2009. Privat och kollektivt. Lås- och nyckelanvändning under sen järnålder i Mälardalen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

6 kommentarer:

John Ringh sa...

Som vanligt så lär jag mig något nytt efter att ha läst din blogg!
Intressant att läsa om en utgrävning i närheten av Uppsala, och även intressant att få en inblick i nycklarnas arkeologi.

Kenneth Ekdahl sa...

"Nycklar och lås genom historien" med fokus på den tekniska funktionen och uppbyggnaden borde vara en intressant populärvetenskaplig artikel för någon hågad expert.

Jag testade för övrigt en gång att dyrka upp en lös låskolv av den typ som sitter i ett mycket stort antal lägenhetsdörrar efter att ha läst en gammal textfil med ursprung från BBS-tiden.

Första försöket tog 14 sekunder. :-)

Ett av de mera populära mopedlåsen, ett av de dyrare, öppnar man ännu snabbare med en engångs kulspetspenna.

Låstekniken har alltså inte gjort så stora framsteg som man kan tro. :-)

Ny Björn sa...

Tidiga lås är helt klart ett ämne att hänge sig åt - själv har jag främst ägnat mig åt deras rent tekniska konstruktion och rekonstruktion. Det är en smula intressant att den grundläggande tillverkningstekniken av låshusen är densamma som för skällor.

Anonym sa...

Detektering av matjorden har återigen visat sig vara nyckeln till kunskap!

Håkan

Anonym sa...

Biiiis :D Detta hjälpte mig i skolan :D xD

tingotankar sa...

Men vad bra! Det är det vi är till för :-)