söndag 28 juni 2009

Växtvärk i digitala nätverk

För varmt. För varmt och klibbigt och ingen lust att dricka mer kaffe för hjärnan småputtrar. Dags att gå över till kallvatten och dextrosol för att ta sig igenom dagen.
Almedalsveckan drar igång och på fredagen den 3:e juli anordnar finansdepartementet ett seminarium:
Offentlig förvaltning 2.0 - utmaningar och möjligheter med sociala media och ny teknik.
Lars Lundqvist från RAÄ ska medverka och delge sina och kolelgornas perspektiv på att dra in en myndighet i den virtuella verkligheten. Han är inte den enda arkeologen/antikvarien som kommer hålla sig framme under politik-veckan, på K-bloggen kan man läsa mer om begivelserna som planeras. Trevligt att Ämbetet passar på att utnyttja att man faktiskt finns mitt i smeten.
Även Erik Sällström kommer delta i seminariet om Offentlig förvaltning 2.0. Erik är initiativtagare till Digitala Staten, ett frivilligt nätverk för alla som är intresserade av att diskutera sociala medier, digitala myndigheter, tekniska möjligheter och praktiska problem.

Det har verkligen hänt en hel del i mötet mellan myndigheter, universitet och digitala medier de senaste åren, vilket gruppbloggen Savage Minds också reflekterar över. De tipsar om ett annat nätverk som liksom Digitala Staten skapats på ning.com: Open Anthropology Cooperative. Det nätverket har hunnit växa sig ganska stort vilket också lett till vissa växtvärks-besvär i termer av hur pass mycket moderering av forum som ska förekomma. Tänkvärt och läsvärt av Kerim Friedman.

Fenomenalt bra bloggen Neuroanthropology har postat en lång lista med tips om Public Anthropology på nätet. Helt klart är problemet i nuläget att hinna med att läsa och ta in en bråkdel ens av allt intressant som pågår.

Och i nuläget hinner jag intet - förutom att stoppa huvet under kranen innan jag återgår till mitt "riktiga" arbete. Suck.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

topaz sa...

intressant blogg

Kenneth Ekdahl sa...

Att höja blodsockret gör ingen nytta i värmen, däremot är saltbrist vanligt.

Se till att ha en skål havssalt i flingor i närheten och lägg ett par flingor på tungan och skölja ner med vatten i stället för att bara dricka vatten. Det blir mycket godare än att blanda saltet i vattnet.

Den för många typiska värmehuvudvärken orsakas oftast av saltbrist.

Värmeslag är inte som många tror vattenbrist utan saltbrist. Mer vatten utan salt förvärrar problemet. Blir det riktigt extremt koagulerar blodet i ådrorna vilket inte är kompatibelt med liv.

tingotankar sa...

Dextrosol tar jag mest för att orka jobba, lite socker att sätta fart på systemet när jag redan överdoserat kaffein.

Trevligt att hitta en till salt-entusiast, jag har drivit min omgivning till vanvett sen barnsben med mitt enorma saltintag som de påstår ska ge mig högt blodtryck. Eftersom jag har lågt blodtryck gör det mig inget med lite mot-medicin i så fall är mitt argument. Tro mig, det är ingen risk att jag får saltbrist. :D

Vätskeintag är ändå viktigt om man är utomhus och jobbar fysiskt. Jag vet mången nykläckt arkeolog som fått solsting efter sina första veckor i fält då vi generellt sett är dåliga på att dricka ordentligt (särskilt killar...). Det misstaget gör man inte om. Om man gräver i varmt klimat behövs dock inte så mycket mat mitt på dagen, det räcker med bröd och grönsaker och kanske lite extra protein - bara man just ser till att salta grönsakerna lite.

Salt är en gudagåva.

Kenneth Ekdahl sa...

Behöver du dextrosol är du sockerberoende. Det kan du bli av med på cirka tre dagar genom att undvika allt som höjer blodsockret, inklusive stärkelserika grönsaker och bröd.

Jag drack själv 2-3 liter Cola om dagen medan jag sakta arbetade mig upp till den ansenliga vikten 160 kg.

Efter att ha lagt om kosten så att jag bytt ut kolhydrater mot fett, med bibehåller normal mängd protein, har jag gått ner 45 kg och slipper helt sockersuget.

Socker är kraftigt beroendeframkallande, och kräver en ständigt ökande dos. Nu tycker jag jordgubbar som andra tycker är för sura är i sötaste laget. Det brukar vara lagom med 2-3 stycken.

En bra lunch i värmen är en bit fet och god brie med lite svartpeppar inrullad i två skivor parmaskinka. Gärna med ett litet glas gott vin, 4-5cl räcker. Höjer inte blodsockret nämnvärt och mättar många timmar.