lördag 1 november 2008

Helgfunderingar: skräck och vampyrer

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i vampyrgenren - trots ett gediget intresse av både fantasy och serier, och mer Stephen King-böcker än jag kommer ihåg, ignorerade jag det mesta av 90-talets vurm för bleka blodsugare. Anne Rice lämnade mig kall. Om det är vampyrer så ska Buffy vara med i bilden, samt en bra dos humor. Det är så...melodramatiskt med vampyrer. Och inte sällan så mycket av fjortis-svärmerier. Men alla genrer kan ha sina goda undantag, och mitt ointresse är baserat på personliga preferenser och inte på något kvalitativt ställningstagande.

Min frustration över den svenska författare som tydligen lyckats ta plats bland den exklusiva skaran av skräckförfattare som fått både kritikers och läsares uppskattning, Johan Ajvide Lindqvist, beror helt och hållet på hans tagna mellannamn. Ajvide är en av de mest kända och häftiga stenålderslokalerna i Sverige. Belägen på Gotlands västkust, med utsikt över Stora Karlsö, finns spår av bosättningar och framförallt ett stort och extremt välbevarat gravfält från ungefär 5000 år sedan som grävts ut i omgångar sedan 1970-talet. Googla på Ajvide idag och man måste blädra förbi sida efter sida med träffar rörande denna författare. Blir inte bättre av att hans förläggare faktiskt skriver ordet "stenåldern" i sin presentation. Suck.

Även om jag inte känner mig särskilt kallad till att läsa dessa böcker i nuläget är jag glad att se att de verkar tillföra lite välförtjänt intresse till genren. Jag är än gladare att se att filmatiseringen av "Låt den rätte komma in" av Tomas Alfredsson också verkar undvika det kitschiga och svulstiga och även använda filmmediet lite mer kreativt än vad vi är vana vid att se från svenska filmare (en film utan Mikael Persbrandt!!! trodde inte det var tillåtet i Svea Rikes lag...). Det här är också en film som genererat en hel del internationellt intresse redan innan premiären, för fans av skräckgenren tenderar att uppskatta även icke-amerikanska bidrag så länge de har kvalitet.

Rope of Silicon som är en av de mest välbesökta hemsidorna rörande filmer och media, med tyngdvikt på skräck, action och humor, har nu publicerat sin recension och den är på det hela positiv. Intressant att läsa hur en amerikan uppfattar denna skandinaviska produkt. Som recenscenten påpekar, det är inte en klassisk skräckfilm och den kräver en hel del av sina tittare. På IMDB har filmen än så länge en imponerande 8,5 av 10 utifrån drygt 1350 röster. Intressant nog har den fått högst betyg av dels kvinnor i alla åldrar, dels både män och kvinnor under 18 år. Trevligt att se detta bevis på att tonåringar uppskattar ganska ovanliga och krävande filmer, inte bara actionrullar från Hollywood-fabriken. Men det kommer nog dröja innan svenska filmvetarkåren nominerar en skräckfilm över ett historiskt kostymdrama med Persbrandt till Oscars-utdelningarna.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har för mig att det var hans (JAL:s) fru som var den som tog sig Ajvide som efternamn - han fick det s.a.s. på köpet...

tingotankar sa...

Cherchez la femme...