fredag 31 augusti 2007

Striden är avgjord - segerrus och tragik!

Så efter flera veckors förväntan, ångest, hopp och förtvivlan har nu årets absolut viktigaste omröstning avklarats. Har till min förtvivlan sett mitt älskade neolitikum halka efter allt mer för att till slut - som en ond, nattsvart dröm - hamna sist... Jag kan bara ta detta som en brandfackla för att föra kampen vidare, aldrig ska jag vila förrän hela Sverige når insikten om neolitikums absoluta överlägsenhet! Eller okej, jag kommer nog vila en hel del, men gnälla kan jag göra i hopp om att åtminstone någon till slut faller till föga ;-)


Och vinnaren är...

*drumvirvel*

JÄRNÅLDER (exkl vikingatid)!!!!

*applåder, visslingar, medryckande kampsånger*



Måste säga att jag blev förvånad över detta - att vikingatiden faktiskt fick stryk. Tydligen fler än jag som börjar tröttna lite på allt tjat om birkarlar och båtbyggen. Dick Harrison är kanske trendkänsligare än jag gett honom cred för. Jag kommer återkomma med ett eget litet inslag om järnåldern längre fram, då jag gärna vill ha lite kommentarer från de som röstade fram vinnaren om varför de fastnat för just denna period.

Det blir om någon vecka, eftersom jag på måndag hoppar på färjan över Östersjön till våra finska fränder, för 5 dagars doktorandexkursion. Fullpackat schema med så mycket man bara hinner se på 4-5 dagar i SV Finland. Vilket bara är en smakbit naturligtvis. Återkommer med bilder och berättelser från denna resa om någon vecka (om det inte finns fri nätverksuppkoppling på hotellet).

Största överraskningen i tävlingen stod bronsåldern för, som efter att ha legat på jumboplats rejält länge, och som gick längst utan att få en enda röst, mot slutet gjorde en fullständigt makalös framryckning till delad 2:a plats! Vilket också möjligen kan avspegla en viss tendens inom arkeologin i sin helhet de senaste 10 åren.

Stackars vikingatid såg ett tag ut att få nöja sig med ett förnedrande bronspris (vits, vits!), men drog med en kraftansträngning upp sig till delad 2:a plats de sista timmarna.

Minst lika förvånande var att paleolitikum och mesolitikum knep en delad 3:e palts, efter att båda ha varit sena i starten. Vad kan jag säga, det finns ett gäng förvirrade stenkramare där ute i vårt avlånga land...

Som sagt, efter hemkomsten från Fagra Finland ska jag dedikera ett inslag var åt de olika medtävlande - kanske med finskt tema, vi får se. Så får ni gärna kommentera hur ni själva uppfattar dom, vad ni finner fascinerande resp ointressant.

Slutresultat (64 röster):

1. Järnålder (15)

2. Bronsålder (13) ; Vikingatid (13)

3. Paleolitikum (8) ; Mesolitikum (8)

4. Neolitikum (7)



Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: